Hør første episode av “Roterommet” nå! 
iTunes
Spotify

Vi har funnet en slags oppskrift for nettbutikker som har fungert svært bra. Å lykkes med netthandel er faktisk ikke rakettforskning, men har du ikke jobbet godt nok med disse 5 faktorene er det ikke det miste rart om du ikke har vært i nærheten av astronomiske summer.

  1. Lag en kampanjeplan som selger og slå til når folk er i transaksjonsmodus!
    Netthandel handler stort sett om én stor og viktig KPI; nemlig omsetning. Alle aktiviteter bør først og fremst bidra til å sikre omsetning – både på kort og lang sikt. Legg derfor opp en fleksibel plan basert på sesong og begivenheter som er relevant for din nettbutikk. Sikre at du med jevne mellomrom kjører ut salgsutløsende aktiviteter, gjerne kampanjer med rabatter utover det ordinære innholdsløpet. Driver du med e-handel kommer du ikke unna begivenheter der folk sitter klar med lommeboken, som for eksempel “Black Friday”. Sett inn årets definitive høydepunkter i kampanjeplanen, lag en kampanje som selger og finn frem noen gode tilbud!
  2. Bygg gode segmenter og finn nye leads!
    E-postbasen din, sammen med sfæren av målgrupper som på en aller annen måte allerede har meldt en form for interesse, vil sannsynligvis være dine primære inntektskilder over tid, og ikke minst svært viktige til å begynne med. Sørg for at du i kampanjeplanen kontinuerlig kjører tilleggsaktiviteter som har som formål å opparbeide deg gode segmenter og generere nye leads. Les mer her!
  3. Kommuniser med målgruppene dine jevnlig og over tid (Ikke gi opp!)
    All erfaring tilsier at nye leads må kommuniseres jevnlig og over tid, faktisk opptil 6-9 måneder før de ender opp som handlende kunder. Det vil si at du må belage deg på å si «Hei!» veldig mange ganger! Mål hva som virker og ikke virker – gjør mer av det som virker og mindre av det som ikke virker. Og ikke gi opp om responsen uteblir umiddelbart!
  4. Annonsering og remarketing – fokuser på de som har tatt steg 1!
    Du kan kaste bort verdifulle annonsekroner på å rette annonser mot «feil folk». Har du begrensede budsjetter må du i det minste forsøke å selge til de som allerede har kjøpt, sett på produktene dine eller engasjert seg i innholdet ditt. Sikre deg at du annonserer mot dine nærmeste målgrupper. Ha på plass en rekke hygienefaktorer i form av remarketing-tiltak på e-post, og i annonsering på Facebook og Google. Les mer her! 
  5. Gi nettbutikken din fleksibilitet!
    Erkjenn det faktum av at nettbutikken din er en nettbutikk, med helt andre handlemønster, kjøpsutløsende faktorer, fordeler og ulemper enn en fysisk butikk. Kampanjeplanen må være såpass fleksibel at den ikke er «låst» i noe som ikke gir nettbutikken et visst handlingsrom. Dette kan være å iverksette ekstraordinære kampanjer, tilbud og tiltak bare for nettbutikken, og som sikrer omsetningsmålene du har satt deg. Følg tallene tett – og ha ALLTID en plan B!

 

Hør første episode av podcasten Roterommet nå!