Lag en kampanjeplan som selger! Netthandel handler stort sett om én stor og viktig KPI; nemlig omsetning. Alle aktiviteter du gjennomfører bør først og fremst bidra til å sikre omsetning – både på kort og lang sikt.

Legg derfor opp en fleksibel plan basert på begivenheter og sesong som er relevant for din nettbutikk. Sikre at du med jevne mellomrom kjører ut salgsutløsende aktiviteter, gjerne kampanjer med rabatt utover det ordinære aktivitetsløpet. For en ukjent nettbutikk/merkevare er det langt lavere terskel å prøve en merkevare/nettbutikk første gang med et rabattert produkt. En bærekraftig nettbutikk bør bygges basert på større «omsetnings-peaker» fra tid til annen, men du skal først og fremst leve av den jevne omsetningen fra dag til dag i løpet av året. Trikset er å få førstegangskjøpere inn første gang med en rabatt, slik at du ved senene anledninger kan selge dem ordinært prisede varer. Her er 5 tips:

  1. Vær kreativ! Finn anledninger i sesong eller begivenheter som kan være relevant for merkevaren/nettbutikken/nisjen din.
  2. Lag den kampanje perfekte salgsutløsende kampanje!
  3. Jobb aktivt med nettsiden din! Se på nettbutikken som et utstillingsvindu på samme måte som en fysisk butikk. Desk opp siden fra uke til uke med nyheter, oppdaterte forsidebannere og relaterte/relevante produkter. Sørg for at det «skjer noe» i nettbutikken slik at den oppleves relativt spennende hver gang den jevnt besøkende stikker innom.
  4. Finn et godt verktøy for kampanjeplanlegging. Excel fungerer selvsagt utmerket, men tips til et godt årshjul finner du her: https://plandisc.com/
  5. Jobb etter 3-delingsprinsippet! Praktisk sett helt umulig, men forsøk å ha en teoretisk tilnærming til innhold og kampanjer skal deles i 3 for en balanse i inspirerende innhold og mer salgsutløsende budskap:
  • 1/3 del av innholdet og kampanjer skal være direkte salgsutløsende i form av kampanjer, tilbud, lanseringer osv.
  • 1/3 del av innholdet skal i større grad inspirere mer enn det skal selge, her kan du løfte merkevaren din fra et merkevarebyggende perspektiv og typisk vise situasjoner målgruppen kan bli inspirert av, og se for seg å bruke produktet ditt i.
  • 1/3 del skal ha produktfokus og vise produktenes egenskaper.