Facebook ruller ut Instant Articles fra og med i dag. Som navnet antyder er noe av hensikten at det skal gå raskere å laste inn artikler, i tillegg til at man slipper å ”gå ut” av Facebook for å lese artikkelen.

Det kan ta opp til åtte sekunder å laste inn en artikkel når man klikker på en lenke i Facebook i dag. Med Instant Article skal det gå opp til ti ganger raskere, ifølge et blogginnlegg fra Facebook.

I tillegg til at det skal gå raskere å laste inn artikler vil det også være mulighet til å utnytte bilder og video på en annen måte enn før. Høyoppløselige bilder kan zoomes inn og man kan bevege seg rundt i bildet ved å tilte telefonen. Video vil spille automatisk, og det vil også finnes interaktive kart i artiklene.

I første omgang er det kun et utvalg partnere som får mulighet til å teste det nye formatet, nærmere bestemt The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel og Bild.

Facebook gir publisistene 100 prosent tilbake på ads som kjøres inne i artiklene, og bruksdata vil kunne feedes inn i ComScore slik at lesertallene ikke vil synke som en følge av at folk leser artikler i en app.

Facebook fastholder at deres algoritmer ikke vil favorisere innhold i Instant Article-format over tradisjonelle lenker.

Klikk her for mer info.