Som det meste andre i Facebook-verdenen finnes det et hav av valgmuligheter når man skal velge en kampanjes målsetting. Valget oppleves til tider frustrerende og det kan være vanskelig å velge riktig. Facebook deler målsettingene inn i tre hovedgrupper: Oppmerksomhet, Overveielse og Konvertering. La oss ta en rask titt på hvordan Facebook beskriver de ulike målsettingene før vi tar en titt på hvordan velge riktig, og hvorfor det er så viktig.

Rask oversikt over de ulike kampanjemålsettingene: 

Oppmerksomhet
Merkebevissthet: «Skap økt oppmerksomhet rundt merkevaren din ved å nå folk med større   sannsynlighet for å være interessert i den»
Rekkevidde: «Vis annonsen din til flest mulig»

Overveielse
Trafikk: «Send flere folk til et mål på eller utenfor Facebook»
Engasjement: «Få mer engasjement på innlegg, flere likerklikk på siden, mer arrangementsrespons eller flere tilbudskrav»
Appinstalleringer: «Få flere til å installere appen din»
Videovisninger: «Få flere til å se videoinnholdet ditt»
Kundeemnegenerering: «Få flere ting du kan følge opp, for eksempel e-postadresser, fra folk som er int eressert i merkevaren eller bedriften din»

Konvertering
Konverteringer: «Få flere lønnsomme handlinger på nettstedet ditt eller i appen din»
Produktkatalogsalg: «Opprett annonser som automatisk viser produkter fra produktkatalogen din, basert på målpublikummet ditt»
Butikkbesøk: «Få flere folk i nærheten til å besøke de fysiske butikkene dine»

Hvordan velge riktig målsetting?
Før man setter i gang med Facebook-annonsering må man identifisere klare mål for hva man ønsker å oppnå. De tre kampanjemålsettingene gir deg gode hint for hvilke målsettinger man bør vurdere, avhengig av hva man ønsker å oppnå. Men, det er ikke alltid like lett å velge riktig.

Om du ønsker å sende trafikk til en nettside fordi du ønsker at flest mulig skal lese ditt nye blogginnlegg, er det logisk å velge «Overveielse» og deretter «Trafikk». Om du ønsker å sende trafikk til en nettside for at besøkende skal konvertere, så kan det være mer hensiktsmessig å teste med «Konvertering» og deretter velge «Konverteringer», og ikke nødvendigvis «Trafikk».

Din oppgave er å tenke gjennom hva du ønsker å oppnå med annonseringen, og deretter matche dette med riktig kampanjemålsetting. Velger du riktig kampanjemålsetting, så velger du også de beste forutsetningene for kampanjen din.

Hvorfor er det så viktig å velge riktig kampanjemålsetting?
Allerede ved valg av målsetting så snevrer du inn ditt publikum. Facebook sitter på uendelige mengder data om sine brukere, og bruker dette til å optimalisere for annonselevering. Når du velger kampanjemålsetting velger du samtidig en mal for oppretting av annonsesett og annonser – dette påvirker dine valg for optimalisering og belastning.

I følge Facebook er personer man treffer gjennom å velge engasjement eller trafikk («Overveielse»), opptil 5.5 ganger dyrere å nå enn andre personer (er det dyrt å annonsere på FB?). Dette skyldes både stor konkurranse, spesielt i Norge hvor mange velger engasjement/trafikk uavhengig av hva man ønsker å oppnå, og at 90% av Facebook-brukere sjeldent klikker på, eller engasjerer seg med annonser.

– Informasjon fått fra Facebook-kontakt. Har ingen kilder å linke til #TroPåMegA

 

Med andre ord, velger du riktig målsetting velger du å spille på lag med Facebook. Dette øker dine muligheter til å nå de som er mest relevante for ditt mål, samt oppnå resultater på en sannsynligvis rimeligere måte. Skeptisk? Selvsagt vil det finnes unntak, spesielt med tanke på at Facebook er basert på markeder som er betraktelig større enn Norge. Likevel anbefaler jeg at du tar en titt på dine aktive kampanjer. Matcher målet for annonseringen kampanjemålsettingen? Hvis ikke, test it!

 

Spørsmål eller erfaringer? Bruk kommentarfeltet :)

 

Kontakt oss gjerne for en uformell gjennomgang av det du allerede gjør i dag, eller det du har lyst til å oppnå med annonsering på sosiale medier. Det koster ingenting!