Som vi alle vet har video stått for mer og mer av mobiltrafikken se siste årene. Samtidig vier den yngre generasjonen mindre tid til de profesjonelle innholdsskaperne og mer til gøyale, “virale” videoer. Det deles filmer av katter, slim, flauser og treningstips over en lav sko, noe som kan være grunnen til at Instagram i fjor lanserte den ny videofunksjon som fikk det passende navnet, “IGTV”. Så, hvorfor anbefaler vi å sjekke ut denne funksjonen? Jo, fordi det er en utmerket kanal til å dele innholdet ditt på en kreativ, inspirerende og ikke minst mobilvennlig måte, noe som kanskje er det viktigste når man jobber med digital markedsføring i dag.

Nå tenker du kanskje, “fint, enda en plattform å måtte sette seg inn i?” Vel, frykt ikke! Her serverer vi deg en lynrask 1-2-3 på hvordan du kommer i gang med IGTV, slik at du enkelt kan publisere nytt og gøyalt innhold!

Hvordan opprette din egen kanal?
Dette kan du enkelt gjøre både på desktop og via Instagram-appen. For full kontroll anbefales det derimot å bruke en ny, helt egen app for IGTV, som du kan laste ned fra Google Play og iTunes. Når du så logger deg inn vil din nye IGTV-kanal automatisk speile din “vanlige” profil, og vipps så er du klar for moroa. I tillegg er de som allerede følger deg på Instagram automatisk blitt følgere på IGTV også, effektivt?

                    

Hva kan jeg poste på IGTV?
Du får frihet til å legge ut filmer med en lengde på alt fra 15 sekunder til 60 minutter, men formatet MÅ være stående. Her anbefales 9:16 formatet, men du kan komme unna med 3:4, da med noe fare for litt forsiktig cropping.  

Innholdet bør være inspirerende eller fengende slik at informasjonen og budskapet ditt kommer frem på en enkel og kreativ måte. Du bør derfor ta en ekstra runde før du publiserer for å forsikre deg om at dette er noe følgerne dine ønsker å se. Klipp gjerne til filmen slik at tekst og utsnitt er tilpasset sosiale medier.  

Vi er vant til at Instagram er forbeholdt mobil, men visste du at IGTV også egner seg til desktopbruk? Faktisk er det slik at videoer som er over 10 minutter lange må lastes opp via desktop.

Du kan legge til en tittel og en beskrivelse på hver video. OBS! Dette kan bare endres etter at videoen er publisert, og bare via desktop, så tenk nøye gjennom hva tittel og beskrivelse skal være før du publiserer.

Videoene spilles av automatisk i appen. Når noen går inn på IGTV-feeden (fra IGTV-ikonet i den vanlige Instagram-appen eller fra IGTV-appen), vil videoene fra de personene/bedriftene de følger, samt anbefalte videoer, begynne å spille umiddelbart og gå rett inn i den neste på listen etter avspilling. Så her er det viktig å fange oppmerksomheten med en gang.

    

Hvordan får vi innsikt i innholdet vi poster?
Men så tenker du, engasjement er jo superviktig? Hva skjer med det? Meldinger, likes og kommentarer vises i din vanlige varslingsfane på Instagram, slik at du enkelt kan holde oversikten. Men vær obs, dersom videoen din virkelig tar fyr og engasjementet skyter til været, kan du risikere å gå glipp av varslinger. Instagram har nemlig en grense på antall varsler du kan få inn, og du må derfor sørge for at du sjekker jevnlig – men det bør vel ikke være noe problem? ;) 

Under hver video ligger det en knapp med tre vertikale prikker, denne fører deg til innsiktsdelen av IGTV. Her får du raskt oversikt over visninger, engasjement og publikumsbevaring for den spesifikke videoen. Det er her du får informasjonen som trengs for å analysere utviklingen av innholdet ditt – så bruk den godt!

          

Synes du dette virket spennende og tenker, “her må jeg lære mer!” Kontakt oss på kaja@omg.no for en uforpliktende prat da vel! 

Kilde: https://www.jennstrends.com/how-to-use-igtv-for-your-business/