E-postbasen din, sammen med sfæren av målgrupper som på en aller annen måte allerede har meldt en form for interesse, vil sannsynligvis være dine primære inntektskilder over tid, og ikke minst til å begynne med. Sørg for at du i kampanjeplanen kontinuerlig kjører tilleggsaktiviteter som har som formål å opparbeide deg gode segmenter og generere nye leads.

Men, det er ikke gratis. Det koster å investere i å øke e-postbasen, så det er viktig å se på innhenting av leads som en investering. Erfaringsvis tar det noen måneder før nye leads begynner å konvertere, opptil 6-9 måneder. Det betyr at den jobben du gjør med å innhente nye samtykker og følgere i første halvår, vil bli svært verdifulle konverterende leads for deg inn i Q3 og Q4, den delen av året hvor du (mest sannsynlig!) har høyest omsetningsbudsjetter. Derfor: Kom i gang I DAG!

Innhenting av nye samtykker til e-postbasen din, nye likes og følgere i sosiale medier kan gjøres på mange kreative måter, og høres enkelt ut, men kan likevel være nokså komplekst. Etter at GDPR trådte i kraft skal du være sikker på at du innhenter nye leads i henhold til den nye personvernlovgivningen og ikke minst målretter på en slik måte at du ikke svir unødvendige annonsekroner. Snakk med oss om chatbots, konkurranser, quizer, videoinnhold eller pop-ups på nettsiden din!

Tips til KPIer og målsetninger du bør måle og følge med på fra uke til uke:

* Antall nye e-postadressser

* Nye likerklikk til facebook-siden

* Flere følgere på Instagram

* Høyere reach (at flere ser innholdet ditt)