For ca ett år siden så annonserte Facebook at de ville gi mer synlighet til venner og kjente på Facebook, og mindre til bedriftssider.

Facebook Zuckerberg synlighet for bedrifter

Bedrifter over hele verden merket dette. I det siste har vi følt at norske bedrifter har fått mer synlighet. Og tallene begynner nå å vise at dette nok er en trend. En analyse vi har gjort på 2,5 millioner Facebook-poster fra norske bedrifter siste 2 år viser tydelig både nedgangen i synlighet og oppgangen de siste månedene.

 

Synlighet norske bedrifter på facebook

 

Vi har brukt verktøyet Buzzsumo for å gjennomføre denne analysen. Vi ser tydelig at synligheten går ned fra høsten 2017 til sommeren 2018, for deretter å gå litt opp igjen. Nå er synligheten for norske bedrifter på nivå med da Zuckerberg annonserte algoritmeendringen i januar 2018.

Spørsmålet blir jo om dette er en faktisk endring i algoritmen, eller kanskje et symptom på at “venner og kjente” legger ut mindre innhold på Facebook, slik at Facebook må fylle opp feeden med innhold fra bedrifter. Om det er det siste så er det et veldig skummelt signal for Facebook, for slutter vennene våre å legge ut innhold på Facebook, så slutter nok mange smått om sen å bruke Facebook også.

Ipsos viser nå tydelig at færre og færre folk bruker Facebook. Da er det jo et tankekors at vi ser mer engasjement for bedrifter på Facebook, kanskje er det slik at det er de passive “kikkerne” som har forlatt plattformen, mens de aktive som liker og klikker på alt de ser er igjen? dermed vil det engasjementsmessig tilsynelatede se helt fint ut, samtidig som antall brukere synker. Så selv om Facebook er klart størst på Sosiale medier, begynner dette altså å se skummelt ut. Sosiale medier har kollapset før, det er få som snakker om nettby, biip eller myspace i dag. En liten graf fra Google Trends viser tydelig nedgangen til Myspace som over en 3 årsperiode fra 2008 til 2011 blir totalt utradert av et voksende Facebook:

Myspace brukere

Norske Nettby kollapset enda fortere. På litt over et år forsvant over halvparten av brukermassen:

Facebook har begynt på en tydelig nedgang, men foreløbig ingen kollaps. Ipsos sine tall viser en nedgang fra 86% av brukere som bruker Facebook daglig til 82% samtidig som det er en nedgang i antallet som har profil.

Så selv om Facebook leverer bra for norske bedrifter akkurat nå, er faresignalene mange. Brukerne har begynt å flytte seg, spesielt til Instagram. De som ikke har en god tilstedeværelse på Instagram hvis eller når Facebook kollapser, kan fort stå helt uten en tilstedeværelse i sosiale medier.