I motsetning til en fysisk butikk der trafikken kommer inn av seg selv, må du for nettbutikken i større grad lede trafikken og fortelle at du finnes. Du kan oppnå trafikk organisk, men med betalt annonsering har du muligheten til å nå frem til enda flere!

Alle nettbutikker bør selvsagt være synlige med relevante søkeord med Google-annonser, og med Facebook-annonsering kan du nå frem til enda flere! Med Facebooks målrettingsmetoder kan du nå fram til nesten akkurat hvem du vil, men du kan også potensielt kan kaste bort verdifulle annonsekroner på å rette annonser mot «feil folk». Har du begrensede budsjetter må du i det miste å forsøke å selge varer til de som allerede har kjøpt, sett på produktene dine eller engasjert seg i innholdet ditt. Sikre deg at du annonserer mot de viktigste og «nærmeste» målgrupper, og det sammenfallende for disse er at de allerede har tatt et første seg. De har hørt om deg, liker deg, gått inn eller allerede kjøpt i nettbutikken din. Disse målgruppene kan være:

  • De som liker deg på Facebook, og de som har engasjert seg i innholdet
  • Besøkende på nettsiden din
  • De som har kjøpt, eller lagt produkter i handlekurven
  • Custom audiences: de som står på e-postlisten din, eller for eksempel segmenter basert på postnummer
  • Lookalike-varianter av disse (vi ber Facebook om å finne de som prosentvis matcher disse profilene.)

For nettbutikker det viktig å ha på plass en rekke hygienefaktorer i form av remarketing-tiltak på e-post, (forlatt handlekurv) og i annonsering på Facebook og Google. Dette er både svært lønnsomt, og fungerer som den siste litte «dytten» over til en faktisk konvertering.