5 grunner til at du bør begynne med Facebook messenger chatbot i din markedsføring!

Chatbots har begynt å bli en etablert metode i kundeservice. Teknologien begynner å modnes og mange aktører har tilrettelagt for chatbots. Det vanligste bruksområdet for chatbots er innen support og brukerstøtte. Det blir vanligere blant de større bedriftene med mange kundebehandlere å automatisere vekk de enklere henvendelsene.

Men visste du at Chatbots er en ypperlig kanal i markedsføring også, da er det spesielt chatbots i messenger som er effektivt, her er 5 kjappe grunner til nettopp å bruke facebook messenger i din markedsføring

1. Markedsandel.

Skal du først markedsføre deg på chatbot så er Messenger stedet å starte. 90% av alle nordmenn er der, https://link.no/nordmenn-elsker-messenger/  Så her vil du også være!

2. Det er enkelt å rekruttere folk til en Messenger chatbot

Facebook messenger er kanskje den chatbot-plattformen der det er enklest å faktisk sette i gang en chat med en potensiell kunde.

Fra nettsiden: På lik linje som vanlige chatbots så kan bedrifter integrere en chatbot på nettsiden sin. Et tastetrykk og vipps, dialogen er i gang. Det er til og med mulig å ha tilpassede chatbots basert på hvilken side brukere var på når de trykket.

Facebook messenger chatbot markedsføring

 

Fra annonse: Et unikt inngangspunkt for Messenger er «Click to Messenger»-annonser.

I dette eksempelet så kan vi for eksempel gi kunden litt mer informasjon om tjenesten vår, be om mer informasjon fra kunden, samt avtale et tidspunkt. Det er også fullt mulig for en kundebehandler å bli med i samtalen manuelt og ta over samtalen om brukeren ønsker det.

Chatbot messenger markedfsøring

 

Fra kommentarer: Du kan automatisk sette i gang chats med folk som kommenterer på facebook-postene din. Er du kreativ og har et engasjert publikum, så betyr dette at du kan få langt mer ut av dine Facebook-poster.

3. Du kan fortsette dialogen med kunden så lenge begge parter vil.

Et annet aspekt som er unikt til Facebook Chatbots er at når en bruker først har vært i dialog med Facebook siden din så åpnes muligheten for å kommunisere videre, på lik linje sånn om det var din Facebook venn.

Dette er en av de største fordelene med Messenger. Men det er begrensninger. Facebook har satt en del regler, spesielt mot salgsorientert kommunikasjon. Uten å gå for mye i detalj så kan chatbotten sende nøyaktig hva den vil 24 timer etter siste melding fra brukeren. Kommunikasjon utenom det vinduet kan ikke være direkte salgsorientert.

Vil dette erstatte epost? Neppe. Men det gir bedrifter muligheter til å skape flere høykvalitets berøringspunkter med kundene sine til liten ekstra kostnad.

4. Chatbots har lav friksjon

Er du opptatt av CRO så du nok kjenner til hvordan det å legge til flere steg i en prosess skader konverteringssrater. Kundene faller av på hvert steg i en trakt. Messenger har ikke i nærheten av like stor friksjon. I en veldesignet chatbot så trenger ikke brukere å skrive noe som helst, eller forflytte seg til en annen nettside. På mobil så kan brukere til og med åpne en nettside uten å dra fra messenger-appen, i en såkalt «Webview». Så her er det duket for skyhøye konverteringsrater! Test ut knappen under punkt 5 nedenfor, så skjønner du hva vi mener :)

5. Chatbots har svært høyt engasjement:

For Messenger utsendelser er det vanlig med åpningsrater på 80%, og en klikkfrekvens på 30%. Vi har ved flere anledninger sett betydelig høyere tall enn dette.

Kombinasjonen av høyt engasjement, lav inngangsbarrierer og en pågående dialog gir bedrifter en særdeles unik og personlig markedskanal med utrolig mange muligheter. Nysgjerrig på hvordan chatbots fungerer? Klikk her for å prøve vår!