Digitale kanaler gir vekst for nettbutikker

Med omkring 10 000 identifiserte nettbutikker i Norge vil kun en liten prosentandel overleve i et lengre perspektiv. Det er i dag  mulig å ha detaljert oversikt over hva slags markedsføring som gir mest omsetning. De som har denne detaljerte oversikten, og klarer å bruke den for å skaffe vekst, er de som vil overleve.

Konkurransen er knallhard blant nettbutikkene, og det er mange som kjemper om å være best innenfor sin nisje. Det er ingen tvil om at det skjer en overgang fra kjøp i butikk til kjøp på nett. I dag står digital handel for kun 5% av total detaljhandel i Norge. Dette betyr at man i de fleste bransjer står ovenfor en sterk omsetningsvekst på nett i de neste årene. Vi i OMG kan hjelpe deg med å konkurrere om denne omsetningsveksten.

Søk og e-post generer omsetning på nett

Det er to hovedkanaler som er står for mye av omsetningen i nettbutikkene – søk og e-post. Søk vil i en tidlig fase typisk kunne stå for så mye som 60 – 80% av omsetningen i nettbutikken. Ettersom man bygger opp en kundebase og samler e-postadresser vil e-postutsendelser kunne bli en likeverdig kanal for å sikre omsetning.

I tillegg til søk og e-post har mange også nytte av å bruke målrettet remarketing mot de som har besøkt nettbutikken, men ikke kjøpt. Som enkeltstående kanal står remarketing sjelden for mer enn 15% av den totale omsetningen. Annonsering i Facebook er også betydelig vekstkanal for omsetning i enkelte nisjer.

Automatisering av digital markedsføring

Marketing automation, eller automatisering av digitale markedsaktiviteter, innebærer en automatisk tilpasning av nettbutikkens innhold og kommunikasjon med det formål å sikre en relevant brukeropplevelse for potensielle og eksisterende kunder. I både nettbutikken og e-postkommunikasjonen vil dette ofte handle om å fremheve spesielt anbefalte produkter basert på brukerens tidligere historikk og interesse. Man ønsker å tilpasse innholdet til det som mest sannsynlig vil utløse et kjøp hos kunden.

Marketing automation tas nå i bruk av alle de større nettbutikkene internasjonalt. OMG er tidlig ute med å tilby dette i Norge og har allerede implementert dette på flere nettsteder. For mer innsikt – gå inn på marketing-automation.no.
transparent-1
OMG har med utgangspunkt i søkemotorannonsering også utviklet systemet LARD® for nettbutikker der varelageret automatisk hentes fra kundens e-commerce-løsning og knyttes til Google AdWords. Etter overføring til AdWords gjennomføres det manuelle tilpasninger for å sikre koblingen mellom automatikk og logikk. Dette betyr at du alltid er ute med annonser som inneholder riktig pris og som leder til riktig landingsside. Tallenes klare tale er at koblingen mellom søk, annonse og landingsside er svært viktig for å lykkes med betalt søk. Nettbutikker med alt fra et hundretalls varer og oppover opplever sterk vekst i omsetningen med LARD®.

Vil du vite mer om hva vil kan gjøre for din nettbutikk? Kontakt oss nå!

Referanser
OMG har hjulpet en rekke nettbutikker med deres digital markedsføring innenfor områdene søk, e-post, remarketing, Facebook og RTB-bannerannonsering. Her får du en liten smakebit på noe av det vi gjør!
Ark.no er i dag størst på bøker i Norge. Les om hvordan de ble det.
Les hele caset her!
Lilleprinsen har opplevd sterk vekst i omsetning i nettbutikken
Les hele caset her!
Footcare har nådd kundene sine direkte på nett.
Les hele caset her!
Kontakt oss

Kontakt oss for en samtale om din nettbutikk