Det er ingen hemmelighet at Facebook er glad i video, men hvordan skal man sikre at det du lager faktisk treffer den målgruppen du vil nå?

Ole Hedemann, Head of Formats/Prosjektleder i Utviklingsavdelingen i NRK, har ledet rundt 200 workshoper på tvers av alle sjangre og plattformer hvor medarbeideres ideer skal bli til forslag om nytt NRK-innhold. I tillegg jobber han med å eksportere NRKs beste programformater til andre land og har blant annet bidratt til at NRK-prosjektet “Teenage boss” nå er lagd i 10 land, at thrilleren “Øyevitne” lages om igjen i USA, og at SKAM nå tar det meste av tiden.

SKAM har tatt norsk publikum med storm. Med en serie utviklet for og rettet mot 16 år gamle jenter har NRK igjen overrasket hele Norge. På slutten av sesong 2 serien hele 1,2 millioner unike brukere pr uke på nett og 98% av befolkningen visste da hva “Skam” var. I sesong 3 spredde serien seg som en gressbrann også internasjonalt. Hvor tilfeldig er dette? Hvordan jobbes det med innsikt/målgruppeinnsikt? Ole Hedemann vil snakke om innsiktsarbeid og research som benyttes i forbindelse med programutvikling i NRK.

Hvordan kan du sørge for at du treffer den målgruppen du vil med dine videoer på Facebook? Hvilke formater bør du bruke? Er det bare å slenge på noen kroner i spons?

Kristian Mehlum Lie er seniorrådgiver i OMG og bruker mye av tiden på å servere innhold til utvalgte målgrupper i sosiale medier. Han vil gi noen tips til hvordan du kan optimalisere uttaket av film på Facebook.

Hvordan kan kommersielle aktører være avsender av fiksjon, dokumentar og reality på facebook?  Ole Sundfær Haug har bakgrunn fra TV-bransjen og har jobbet på flere store reality og dokumentarserier i Norge. Siden i fjor høst har han jobbet i OMG med å produsere filminnhold for kommersielle aktører på facebook og i sosiale medier.