Facebook og sosiale medier har blitt en kraft som påvirker samfunnet vårt. Vi gir det skylden for hendelser som overrasker oss, gleder oss og fortviler oss. Mediene har lenge blitt kalt den fjerde statsmakt, men kanskje har de tradisjonelle mediene fått en utfordrer.

Denne gangen får vi besøk av John Arne Markussen, sjefredaktør i Dagbladet og Cornelia Kristiansen, sosiale medier-ansvarlig samme sted. Sammen med Kristjan Hauksson fra SMFB og Ludvik Høegh-Krohn fra OMG skal de belyse emnet fra flere vinkler.
På hvilken måte har Facebook endret journalistikken? – John Arne Markussen, sjefredaktør Dagbladet og Cornelia Kristiansen, Sosiale medier-ansvarlig Dagbladet.

Mark Zuckerberg uttalte i 2013 at Facebook hadde som mål å bli den beste personaliserte avisen for alle. Siden det har Facebook vært en av de aller viktigste kildene til trafikk til nettaviser verden over. John Arne og Cornelia skal se nærmere på om Facebook har endret norske aviser, hva de skriver om og hvordan de skriver.

To what extent are the Facebook and Google algorithms changing the way we perceive our society – Kristjan Hauksson, COO, SMFB Engine og Ludvik Høegh-Krohn, Partner i OMG
The algorithms of Facebook and Google have come under scrutiny after recent events such as the elections in USA and UK. There has been an evolution in the direction of more and more personalisation of the content we are served. We will take a closer look at these algorithms, and the effects they might have on a larger scale.