1. april-spøker på Facebook er en enkel måte å skaffe siden din litt ekstra mojo! Så rart at ikke flere hiver seg på dette. Gode spøker når langt og bredt, og skaper stort engasjement.

Vi lar engasjement på Facebook bestemme om spøken var bra eller ikke. Da vi så på julekalendere på facebook la vi sammen alle likes kommentarer og delinger. Nå tenkte vi å være litt smartere og la kommentarer telle mer enn likes og delinger aller mest, for det er jo omtrent det Facebook gjør når de skal dele ut rekkevidde. Vi innfører derfor OMGpoints (jada litt sånn navlebeskuende). Vi lar en like tilsvare ett OMGpoint, en kommentar tilsvare 5 OMGpoints og en deling 10 OMGpoints . Så blir det en samlet score for hver. Så rangeres spøkene etter OMGpoints/like som siden har, slik at de med mange likes ikke automatisk vinner :)

Så hvem var den største spøkefuglen på Facebook i år? Her kommer listen over norske aprilspøker i år.

OBS OBS: Vi har sikkert utelatt noen fantastiske spøker. Så si i fra i kommentarfeltet om noe som virkelig burde vært med!

9. IKEA Norge

Selvskruende møbel falt i smak hos publikum. De får bra med rekkevidde på dette. Men siden de har slått sammen sidene sine og har dermed tilsynelatende 23 millioner likes i Norge, kan vi ikke rangere dem i forhold til OMGpoints per like på siden. De hadde uansett ikke nådd helt opp :). (og kanskje er ikke spøken klekket ut i Norge heller?)

8. Color Line

Color BIKE. Den gikk da ganske bra. Hvorfor ikke bidra med litt energi til båten mens man sykler seg over Skagerak? Kommer inn på en 8. plass med 1496 OMGpoints, men har mange likes på siden så det blir bare 0,01 per like på siden.

7. OBOS

OBOS sin aprilsnarr fikk mye omtale i media. Egen ulvepark på Ulven da gitt. På Facebook gikk det likevel bare helt ok. OBOS har ikke så mange likes på siden sin. Så til tross for kun 577 OMGpoints, så ender de ganske likt med Color Line på 0,01 points per like på siden.

 

6. Litago

Litago kom seg på lista over gode spøker med Geitago. Sympatisk spøk som satt fint hos publikummet deres. Hele 3395 OMGpoints og dermed 0,02 per like på siden gir en 6. plass.

5. Skandiabanken

Skandiabanken kjørte en dronespøk. Vi kan alle tenke oss penger levert rett hjem, men tydeligvis ikke like mye som vi vil ha melk (se Tine sin spøk under). Likevel kommer Skandiabanken på en hederlig 5. plass med sin aprilsnarr. (4643 OMGpoints gir 0,10 points per like på siden)

4. Widerøe

Skiboks på flyet. Den var fin syntes folk! Og litt søtt fra Widerøe, som markerer seg som veldig norsk med noe vi nordmenn er glade i :) . Hele 14529 OMGpoints, gir 0.10 points per like på siden.

3. Nordea

Nordea kom godt ut med sin personlige seddeltrykker. Den ville folk gjerne ha. 7298 points totalt, noe som er 0,12 poeng per like på siden, holdt til en tredje plass.

Nordea Aprilsnarr 1. april spøk

2. Sørlandschips

Dette ville folk gjerne ha. Is med chips (eller potetgull). Søtt og salt er jo en slager! Og med et produkt alle vil ha så går denne spøken veldig fint for sørlandschips. 18147 OMGpoints totalt noe som gir 0.16 points per like på siden.

1. Tine

Tine sin falt godt i smak hos deres publikum, og fikk mest poeng av alle aprilsnarrene. Med en i utgangspunktet beskjeden følgermasse, vinner Tine klart prisen for beste aprilspøk.  14442 OMGpoints – 0.19 points per like på siden ble best i Norge i 2017 :). (kanskje lønte det seg veldig med film for Tine her!)

1. Ellas Kitchen

Ellas Kitchen sin babymat for voksne ble jeg tipset om i en kommentar. Ellas Kitchen har kun litt over 6000 likes på siden så den ender nok opp med å score veldig høyt på points per like på siden, hele 0.33. Det bringer dem til første plass med spøken under. De har her samlet 2033 points for likes, kommentarer og delinger. (OBS antallet likes er mer enn det som vises i embedden under, ser ut som Facebook ikke har klart å oppdatere dette helt)

Så noen 10. plasser :)

Den observante leser har nok sett at vi kun har kåret ni av listen på ti. Da kommer det en hyggelig bonus med et par tiendeplasser som ikke nådde helt opp:

Audi

Audi Norge kom best ut av bilmerkene. Audilukt vil mannfolk gjerne ha på seg viser det seg. Ingenting lukter jo bedre enn ny bil. Det bør damene forstå!!

BBC Brit

Hederlig omtale også til BBC Brit for den tregeste april spøken i år. :)

Nordic Choice Hotels

Petter vil ha mer høne. Den gikk best av hotellene men fungerte ikke godt nok til å bli med på topplisten her.