Budsjettene til annonsering på Facebook vokser enormt, kanskje raskere enn noen annen betydelig markedskanal vi har sett. Mediebyråene rapporterer om 76% økning i annonsering på sosiale medier fra H1 2015 til H1 2016. Det er dermed den kanalen som er i desidert sterkest vekst om dagen. Facebook og Instagram står samlet sett for en svært stor andel av dette. Med tanke på bruk, rekkevidde og målrettingsalternativer, er dette neppe en overraskelse.

Her kommer syv tips til deg som driver med Facebook-annnonsering, eller vurderer å ta det i bruk:

Bruk målrettingsalternativene
Dette har nok blitt sagt mange ganger, men det blir ikke mindre viktig av den grunn. Du kan målrette på langt mer enn demografi. Du kan målrette på interesser, teknologi, vaner og så videre – slik kan du nå de som er relevante for deg. For at denne målrettingen skal ha en hensikt bør du imidlertid også tenke på hvordan du skal tilpasse budskapet til de forskjellige gruppene. Først da trekker du full effekt ut av målrettingsmulighetene.

Rapportering
Bruk Facebook sitt rapportverktøy aktivt. Du kan bryte ned dataene som du vil på grunnlag av alder, kjønn, geografi og ikke minst enhet (mobil/desktop). Bruker du disse rapportene aktivt kan du raskt forbedre lønnsomheten på det du gjør på Facebook.

Bry deg om bildet
Hvilket bilde du bruker er svært viktig for responsen på Facebook. Flotte bilder med klare farger og tydelig relevans til budskapet er viktig. Bruker du bilder av mennesker, så må de se i kameraet. Billedbruk tar tid å lære, så test alltid en annonse med mange forskjellige bilder.

Instagram
Visste du at når du gjør Facebook-annonsering er du bare et tastetrykk unna en annonse på Instagram? Facebook optimaliserer automatisk mellom Facebook og Instagram, men for å få fult utbytte av Instagram bør du teste andre (sannsynligvis mer visuelle) budskap. Husk også at det kanskje er noe lengre vei for å gjennomføre et salg på Instagram enn på Facebook.

Lookalike
“Lookalike Audiences” er et svært kraftig verktøy der Facebook hjelper deg å finne potensielle kunder på Facebook som ligner på dine eksisterende kunder. Du laster opp en liste med e-poster eller telefonnumre, og vips en liten stund senere har Facebook funnet potensielle “tvillinger” for deg. Ofte er disse en svært god match, som du kan tjene mye på å prøve å markedsføre mot.

Varier budskap
Den kanskje vanligste feilen skjer her: Det samme budskapet går om og om igjen fra en annonsør. Det er kostbart å produsere nye budskap, men erfaring viser at det er mer enn verdt det. Har noen sett annonsen din en gang er de langt mindre interessert neste gang. Ideen om å repetere budskap er i beste fall en god idé for mediebyrået som slipper unna med lite jobb.

Remarketing
Har noen sett på nettsiden din, kan du finne dem igjen på Facebook og vise annonser for dem. Kanskje har du blitt forfulgt på internett av et hotell fra hotels.com eller et par sko fra Zalando, og det blir jo irriterende i lengden. Så her gjelder forrige tips også: Varier budskap også for dem som har vært innom nettsiden din – de kan gå lei av deg.

Vil du ha hjelp av et profesjonelt byrå? Kontakt oss gjerne for en uformell gjennomgang av det du gjør idag, eller det du har lyst til å oppnå med annonsering på sosiale medier. Det koster ingenting :)