Facebook er en flott plattform for oss annonsører. Med sitt hav av kunnskap gir Facebook deg muligheten til å velge kombinasjoner av målrettingsmuligheter. Slik kan du som annonsør nå de mest relevante personene og oppnå gode resultater. Her får du en kort oversikt over vanlige måter å målrette på Facebook, slik at du kan nå de som er relevante for deg:

1. Basic målretting
Facebook vet brukernes lokasjon, alder, hvilket kjønn de identifiserer seg med, og språk – med noen unntak, såklart. Vi har laget en oversikt over Facebook-brukere i Norge fordelt på alder og kjønn – ta en titt her! Om du annonserer produkter som kun er for kvinner, eller om det kun er relevant for aldersgruppen 35 til 60, hvorfor ikke målrette deretter?

 

2. Detaljert målretting
Dette er litt mer interessant enn basic målretting. Her kan du målrette basert på demografi, interesser, atferd og «flere kategorier». Facebook lar deg også mikse og trikse med «and/or» regler, slik at du kan sette sammen din egen kombinasjon. Du har altså muligheten til å målrette mot et potensielt superpublikum.

3. Nå de som har engasjert seg
Du kan også opprette et publikum av personer som har engasjert seg med innholdet ditt. Dette gjelder for formatene video, kundeemneskjema, kanvas, Facebook-siden din eller for din Instagram-bedriftsprofil. Det er en flott mulighet til å nå de som har vist interesse via engasjement. Her velger du en tidsperiode som publikummet baseres på, maks antall dager varier fra 90 til 365 avhengig av formatet du skal bygge publikummet på.

 

4. Nå de som har besøkt nettsiden din
Om du har en aktiv Facebook-piksel, så vet Facebook hvem som har besøkt siden din. Ved å bruke pikselen kan du opprette en liste over personer som har besøkt nettsiden din – du kan velge mellom spesifikke sider eller hele domenet. Dette gir deg muligheten til å lage svært relevante annonser. Ikke bare kan du nå de som har besøkt nettsiden din, du kan også lage lister med personer som har brukt mest tid på nettstedet ditt. Facebook lar deg velge mellom de øverste 5%, 10% eller 25% aktive brukerne. Dette må vel være verdt å prøve?

5. Speilpublikum – Nå de som ligner på…
Speilpublikum er flott! Du kan bruke dette til å lage nye lister med folk som ligner på de som liker Facebook-siden din, eller de som ligner på et egendefinert publikum (f.eks. de som har besøkt nettsiden din). Dette er en fin måte å nå nye personer som ligner på personer du vet er interessert. Her velger du en prosentandel av befolkningen som blir det nye publikummet ditt. Altså, velger du å opprette et speilpublikum av de som liker siden din i Norge og velger publikums størrelse 3%, vil ditt nye publikum bestå av de 3% av Norges befolkning som ligner mest på de som liker siden din.

Spørsmål eller erfaringer? Bruk kommentarfeltet :)

 

Kontakt oss gjerne for en uformell gjennomgang av det du allerede gjør i dag, eller det du har lyst til å oppnå med annonsering på sosiale medier. Det koster ingenting!