Hvor mange uåpnede e-poster har du i innboksen din? Vi blir nedlesset hver eneste dag og blir nødt til å prioritere hvilke budskap som skal få oppmerksomheten vår. Her får du noen tips til hvordan du kan øke sjansen for at nettopp dine e-poster blir åpnet.

1. Vær kort

Hold deg innenfor 35 tegn. Alt du ikke får sagt på de tegnene er ikke verdt å si. Mottakeren skumleser emnefeltet og med 35 tegn er sjansen stor for at de da får med seg hele budskapet.

2.Vær konsis

Fortell mottakeren hva mailen handler om med en gang slik at han selv kan bestemme hvor relevant det er for nettopp han. Hvis emnefeltet gir leseren forventninger om noe annet enn det som står i selve mailen vil du miste troverdighet som avsender.

3. Vær relevant

Mottakerne har meldt seg på nyhetsbrevet ditt fordi de anser ditt budskap som relevant for dem. Når du sender ut e-post som ikke er relevant vil du på sikt miste abonnenter. Sørg for at innholdet har verdi for målgruppen og la det gjenspeiles i emnefeltet.

4. Oppfordre

Sørg for at du gir mottakeren en forventning av hva de får ut av å åpne e-posten. Et godt emnefelt gir mottakeren en følelse av å gå glipp av noe hvis han ikke åpner og leser innholdet.

5. Ikke skrem mottakeren

Ord som ”Haster” eller ”Fare” kan gi en høyere åpningsrate på kort sikt, men om mottakeren ikke oppfatter at innholdet er så viktig som emnefeltet tilsier blir det som å rope ulv ulv. Kombinert med store bokstaver og utropstegn for å forsterke budskapet vil det gi deg stor sjanse for avmeldinger eller å havne i spamfilter.

6. Vær personlig

Navn på mottakeren i emnefeltet kan også gi høyere åpningsrate. Klarer du å kombinere dette med et budskap tilpasset brukeren og hans interesser vil du forsterke personifiseringen ytterligere. Dette forutsetter selvfølgelig god listehygiene og verktøy som lar deg sende forskjellig budskap til forskjellige målgrupper.

 

Vi bruker 0,7 sekunder på å bestemme oss for om vi skal åpne en mail basert på emnefeltet. På denne tiden må du ha fanget oppmerksomheten og nysgjerrigheten til mottakeren. Sørg for at du analyserer emnefeltet ditt hver gang du sender noe. Gå over hvert enkelt ord og sett deg inn i hva mottakeren finner relevant for seg. Gjør det hver gang du sender en mail.