Det har skjedd så utrolig mye de siste par årene innen digital markedsføring. Det er vanskelig for oss som driver med det daglig å følge med og se det store bildet, og det er vel nærmest umulig for de som ikke sitter midt i det hver dag å innse rekkevidden av endringene som nå skjer. Jeg har prøvd å løfte blikket litt og se hva som er anderledes enn for en to tre år siden, og det er veldig veldig mye som har skjedd! Her har jeg prøvd å oppsummere de viktigste trendene man bør vite om. Dette er ikke hva som kommer til å skje, men hva som allerede skjer eller har skjedd!

1. Fokus på ROI av markedsføringen har nådd toppledergruppen.

Vi digitalmarkedsførere har mast om ROI lenge. I nå ser vi at Adm Dir. og toppledergruppen mange steder har fått opp øynene for at markedsføring er mer enn en utgiftspost, men faktisk kan være en målbar investering i vekst og lønnsomhet. vi hadde et frokostseminar om dette, det ble fult i løpet av timer, For to år siden hadde seminaret vært kvart-fullt..

2. Marketing Automation

Digitalisering har endelig nådd digital markedsføring.

Vet du fortsatt ikke hva det er? Les på marketing-automation.no og bli litt klokere :)

3. Content Marketing blir smartere

“Brands as publishers” var buzzword i 2014. Nå har nok mange fått oppleve at det fantastisk velskrevene innholdet blir møtt med et gjesp, og at det ikke var så enkelt å skape sin personlige fanscare av umettelige innholdsslukere. Vi tror content blir minst like viktig i 2015, men vi tror vi blir langt smartere i forhold til hvem vi dytter innholdet på. Slik som denne artikkelen, den har vi nok dyttet på deg, men vi prøver i det minste å ha et mål med å gjøre det!

4. Sosiale medier hypen roer seg

Sosiale medier eliten eksisterer vel fortsatt, men fokuset vil øke på markedsføring og inntjening. Sosiale medier vil bli en integrert kanal, som del av en reklamestrategi, og i mindre grad stand alone. Det vil ikke lenger være et spørsmål om du skal være på sosiale medier, spørsmålet vil være hvordan du skal bruke kanalen mest effektivt.

5. E-post får en renessanse

Det er fortsatt god plass i Norske innbokser, og norske bedrifter bruker stort sett sine nyhetsbrev relativt formålsløst. Avansert automatisk segmentering av hvem som skal få hvilket budskap er blitt langt enklere å gjennomføre i praksis. Les denne blog-posten om du vil lære mer om det.

6. Langt mer detaljert målretting på annonseringen

Hvis du vet hvem du vil vises for så er det ingen grunn til bruke penger på å nå ut til feil personer. De fleste digitale plattformer tilbyr nå svært detaljerte målrettingsalternativer. De fleste norske annonsører skyter fortsatt med kanon, enten det er spurv eller annet de jakter på.